در فتنه ۸۸ برای اولین بار سیاست انگلیسی ”مذهب علیه مذهب“ و یا ”دین علیه دین“ به کار گرفته شد . الله اکبر گفتن عده ای از مرفهین و حامیان فتنه در شمال شهر بر بام ها، استفاده از نماد سبز و سادات، بهره گیری از شعارهای حماسی آغاز انقلاب اسلامی و… همگی حکایت از به کارگیری دین علیه دین می کرد. فتنه سبز ۸۸ به وضوح نشان داد که دشمن دائم در حال برنامه ریزی برای توطئه است و غفلت از طرح ریزی دشمنان به هیچ عنوان به مصلحت نیست.یاران انقلاب و مردم فهیم ایران متوجه شدند که نباید به وضع آرام جامعه خوشبین باشند و بدانند که آرامش ظاهری نشانه آرامش قبل از توفان بوده و در صورت غفلت در لحظه توطئه با دشمنی که کاملا ً برنامه ریزی کرده و آماده است، مواجه میشویم. حادثه فتنه ۸۸ در کنار فتنه پیشین نشان داد که دشمنان بیرونی نظام تنها دل به فروپاشی نظام مقدس جمهوری اسلامی از درون بسته اند و از بیرون هیچ غلطی نمیتوانند بکنند . این واقعه تلخ نشان داد که هرگز نمی توان به سابقه مثبت افراد دل خوش کرد بلکه باید بدانیم که دشمنان بیرونی برای براندازی همواره در داخل به دنبال انقلابیونی می گردند که در عین ستودن امام خمینی (ره) بشود روی آن ها حساب کرد و به دلیل ضعف های شخصیتی ای که دارند، بتوان آنها را به خدمت گرفت. شهید مطهری معتقدند هر فتنه و بلایی که به جامعه اسلامی نازل شود محصول دو عامل است: اول؛ نفاق خواص . دوم؛جهل عوام. وقتی این دو عامل دست به دست هم می دهند کمر جامعه اسلامی را می شکنند و کربلا محصول این دو عامل بود. و فتنه سقیفه و فتنه 88 هم محصول همین عوامل یعنی نفاق خواص و جهل عوام بود .
راهکاری که شهید مطهری برای دفع این فتنه ارائه می دهند، از بین بردن جهل مردم است . بنابراین هدف ما بینش پژوهان این است که باید ابتدا سطح آگاهی، فهم و بصیرت خویش و سپس خانواده و افراد جامعه را بالا ببریم و لذا برای تحقق این هدف باید از فکر شروع شود یعنی باید یک نظام فکری برتر و مشترک ایجاد کنیم و این فکر مشترک و برتر برگرفته از فکر و اندیشه امام خمینی (ره) ، مقام معظم رهبری و استاد شهید مطهری است .
با تحلیل وقایع فتنه 88 در می یابیم که دشمنان و فتنه گران هر گامی که بر می داشتند به سمت هدفی مشخص بود، اما اهداف آنها محقق نمی شد . ابطال انتخابات، تضعیف شورای نگهبان و سپاه، تضعیف دولت، منفعل کردن مجلس و بالاخره تضعیف رهبری از اهداف گام به گام آنها بود . اما این اهداف هیچ کدام محقق نشد . با این وجود گام به گام پیشروی می کردند و در نهایت شاهد تعرض به شعائر اسلامی از سوی فتنه گران را شاهد بودیم. در آستانه نهم دی 88 فتنه گران نیت اصلی خود را نمایان کرده و علیه شعائر و نمادهای اصلی اسلامی مانند قرآن، سیدالشهدا (ع) و اساس و بنیان های فکری انقلاب اسلامی شعار دادند. این شعارها نشان می داد که فتنه گران اساسا می خواستند ضدیت با اسلام و فرهنگ های اسلامی و نمادهای که مربوط به اسلام باشد را هدف قرار دهند. به همین دلیل به سمت قرآن و امام حسین (ع) و رهبری رفتند. در این لحظه تاریخی دیگر مردم صبر نکردند و با حضور در خیابان ها و خلق حماسه نهم دی، مسیر دیگری را در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زدند.
مسأله فتنه و فتنه انگیزی از مقوله های سیاسی_اجتماعی است که تقریبا همه حکومت ها با آن دست به گریبان هستند که در شرایط خاص محیطی ، سیاسی و اجتماعی، امکان بروز و ظهور می یابد . کشور ما نیز از این واقعیت مستثنی نیست؛ لذا شناختن اصل فتنه و مصادیق آن، همچنین، دانستن راه ها و شیوه های مبارزه و مقابله با فتنه به ما کمک می کند تا در راستای این آگاهی و اطلاع رسانی و برنامه ریزی دقیق و مناسب، به خوبی در مقابله با فتنه و فتنه انگیزان مقاومت کنیم تا جامعه ای سراسر عدالت خواه و ظلم ستیز داشته باشیم و بدین گونه، زمینه های مردمی ظهور را هر چه بیشتر فراهم آوریم .
این یک نکته بسیار مهم است که سران فتنه و سودجویان، ماهیّت خود را در چهره ساختگی حق بجانب پنهان میدارند تا مردم را به دنبال خود بکشند، ولی هنگامی که بر مرکب مراد، سوار شدند، چهره واقعی خود را نشان می دهند و همین امر، تدریجاً سبب نابودی آن ها می شود. به همین دلیل طرفداران حق باید همیشه با دقّت و هوشیاری به حوادث نگاه کنند تا مبادا فریب چهره های حق بجانب و دروغین آنها را بخورند و غافلگیر شوند . هرگونه سطحی نگری و حسن ظنّ بی دلیل در این گونه موارد، چیزی جز زیان و خسران به بار نمی آورد.
اکنون فتنه دیگری از جنس «فتنه اکبر» در پیش است . برخلاف آنچه بسیاری می پندارند، این فتنه، خود را در ادبیات دینی نشان خواهد داد .
در فتنه آینده نباید انتظار داشت که مانند فتنه ۸۸ عکس امام را پاره کنند و یا علیه اصل ولایت فقیه شعار دهند بلکه فتنه گران در قالب حامیان نظام و رهبری وارد می شوند که مردم باید هوشیار باشند و مواظب دسیسه های دشمنان باشند .
اگر معرفت سیاسی ، شعور و فرهنگ سیاسی افزایش یافت منافق نمی تواند بر جهل مردم سوار شود و فتنه عقیم میماند، بنابراین ما نیازمند ارتقای فهم و بالا بردن بصیرت هستیم و بصیرت صِرف آگاهی نیست که دانش و اطلاعات بالا رود اصلاً بعضی وقت ها اطلاعات بالا میرود و همین قوه تحلیل را کم می کند؛ بصیرت یعنی حرکتی اطلاعات بالا برود، بدون این که مولا به شما بگوید چه کاری انجام دهید و شما کاری انجام دهید که آن اقدام و حرکت همان حرکت مدنظر مولا باشد.
پیچیدگی فتنه سبز در سال ۸۸ نشان داد که تنها رمز عبور از حوادث سهمگین فتنه فقط بصیرت بوده و پیروزی در جنگ نرم صرفا از مسیر بصیرت عبور میکند.واقعه شوم فتنه سبز به اصحاب جبهه حق دیکته کرد که برای مقابله با شداید و حوادث و فتنه های بعدی با ید به شبکه سازی حقیقی و مجازی جبهه حق و حزب الله بپردازیم و خوب است بدانیم این همان کاری است که در سال ۸۸ به کار گرفتند چه اینکه در بیانیه های موسوی شبکه سازی حرف اول را میزد.روش دشمن در فتنه سال ۸۸ نشان داد که نباید از ظرفیت های دنیای مجازی و اینترنت و تبلت و موبایل غافل شویم و باید در کنار شبکه های سنتی نظیر هیئت های مذهبی، روحانیون، مساجد، و … الزاما به ایجاد گسترده شبکه های اجتماعی خودی رو بیاوریم .
آخرین نظرات